Välkommen att ta rygg på en investerare eller kanske en spelare. Den som vågar vinner.
Följ och lär dej Investeringklockan och bilda dej en uppfattning vad konjunkturen är.
kopiera gärna mina köp och sälj eller bygg upp en depå liknande min. Kom ihåg att det är ditt beslut.
Det gäller att ha fler rätt än fel.

fredag 31 augusti 2012

En kurs i aktieanalys.

Några regler för att hitta bra aktier.

1. P/E-talet= Börsvärdet i förhållande till vinst. Ju större vinst i förhållande till börsvärdet ju lägre P/E-tal. Lågt P/E-tal är bra fast inte hela sanningen.

2.Kolla även hur mycket eget kapital företaget har och dela summan med antalet aktier som finns i bolaget. Om eget kapital är en stor del av aktiekursen känns det säkert. Ingen nyemission just nu.

3. Leta bolag med starkt kassaflöde (pengar in i bolaget) och stigande utdelningar. (jämför med ett antal år i tillbaka i tiden)

När du hittat ett antal sådana företag så fortsätter du att äga dem så länge företagen växer och att vinst och utdelning stiger.  (Åtminstone snabbare än inflationen.) 

Enkelt eller hur?

Några företag som platsar enligt min bedömning.

Låg värdering=P/E-tal och hög vinsttillväxt.

1. Alliance oil.  (Superlågt P/E-tal men detta beror på att tillgångarna ligger i
                         Ryssland och har hög risk. Men kurs runt 50kr känns                                      alldeles för lågt. Avvakta till det blir mer positivt i Europa.
2. Doro.            Senaste kvartalet sämre än väntat.
3. Duni.             27% vinsttillväxt/år de senaste 5 åren
4 Betsson.         35% vinsttillväxt/år de senaste 5 åren

Lönsamhet.

1. Handelsbanken.
2. Net. Entertainment.
3. Betsson.
4. Swedish Match.

Utdelningningstillväxt 5 år

1. DGC One.
2. Phonera.
3. Betsson.
4. Duni.
5. Tele 2.


Totalavkastning under 5 år.

1. Betsson.
2. Net Entertainment.
3. Swedish Match
4. Doro.
5. Lundin Petroleum.

Detta är min egen prioriterade ordning och inte de allra bästa i varje klass.
De är uttagna efter hur konjunkturläget är nu. Därför är jag försiktig med stora exportbolag. Jag skall vänta med köp tills det blir mer stabilt i Europa.

En bra mix enligt min uppfattning när det känns bättre i konjunkturläget.

1. Betsson.
2. Net Entertaiment.
3. Swedish Match.
4. Doro.
5. Duni.
6. Handelsbanken.
Chans aktier.

7. Lundin Petroleum.
8. Alliance oil.
9. DGC one.

Några utan längre historik eller dålig sådan som jag tror kan lyckas på sikt.

Formpipe, Semafo, Tethys oil, Cassandra oil, Seamless, Drillcon,

Hoppas detta blir vinnarna de närmaste åren.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar